Školní družina
Další informace na zszeravice.cz
1. Školní družina
- je důležitý výchovný partner rodiny a školy
- plní vzdělávací cíle a rozvíjí nadání dětí
- pomáhá dětem překonávat jejich handicapy
- má důležitou roli v prevenci negativních sociálních jevů
- rozvíjí důležité osobní a sociální kompetence
2. Cíle a kompetence
- kompenzovat jednostrannou zátěž během školního vyučování
- osvojovat schopnosti a dovednosti umožňující zvládnout současný a budoucí život
- motivovat nabízené zájmové činnosti
- rozvíjet praktické dovednosti v různých činnostech, naučit vztahu k vlastnoručně vytvořenému výrobku
- využívat dětské zvídavosti k samostatnému myšlení a tvoření vlastních prací (uvědomění si citu k vytvořené věci)
- vést ke schopnosti podle potřeby podřizovat se a chápat vzájemné vztahy v kolektivu
- rozvíjet kamarádství, vést ke komunikaci mezi jednotlivci v kolektivu
- rozvíjet schopnost respektovat druhé, jejich práci i úspěchy
- využívat poznatky z vyučování a vhodně na ně navázat ve výchovné činnosti
- využívat preventivního protidrogového programu a šikany formou sociálních a komunikačních her (správné řešení konfliktních situací)
- pěstovat základní pohybové dovednosti a schopnosti v různých podmínkách odpočinku, rekreace a zájmové činnosti
- pozorovat přírodu a vést děti k její ochraně
3. Ekonomické, materiální a personální podmínky
- z měsíčního poplatku vybíraného v hotovosti vychovatelkou se dokupuje materiál a pomůcky
- prostory školní družiny tvoří samostatné místnosti, šatna, WC
- jsou využívány prostory školy (tělocvična, počítačová učebna, cvičná kuchyň, projekce video, DVD, školní dvůr)
- ve školní družině pracuje jedna vychovatelka, která se zúčastňuje akreditovaných kurzů a programů dalšího vzdělávání pedagogů, využívá samostudium k vlastnímu rozvoji pedagogické činnosti
- činnost a výchovné působení vychází z požadavků pedagogiky volného času (ovlivňování volného času, nabídka alternativních aktivit, pomůcek, her)
4. Hygiena a bezpečnost ve školní družině
- na začátku školního roku poučení žáků o bezpečnosti a chování ve školní družině, na vycházkách a dalších akcích
- využívání koberce, molitanových lehátek, sedací soupravy k odpočinkové činnosti
- využívání lavic a stolů k pracovním činnostem, stolním hrám
- zajištěno pravidelné vysávání koberců, mytí podlahy, WC, utírání prachu a větrání okny
- zajištěn pro děti pitný režim
- spolupráce vychovatelky s rodiči a třídními učitelkami, řešení výchovných problémů
5. Výchovné programy
5.1 Výchova ke zdravému životnímu stylu
- vést k odpovědnosti za svou osobu a své zdraví
- vést ke správným stravovacím návykům
- vést k dodržování pitného režimu
- vést k dodržování osobní hygieny
- vést k posilování tělesné zdatnosti
- vést k rozvoji citové stránky osobnosti
- vést k osvojování relaxačních technik, psychohygieny
5.2 Posilování komunikačních dovedností
- vést ke kultivaci slovního i mimoslovního projevu
- vést k rozvoji slovní zásoby
- vést ke schopnosti správně se vyjadřovat v dané situaci
- vést ke schopnosti naslouchat
- vést ke schopnosti prosadit se v kolektivu, argumentovat
- vést ke schopnosti respektovat druhé
- vést k dodržování zásad slušného chování
5.3 Odpovědnost za své chování
- vést ke schopnosti řešit různé situace
- vést k pravdomluvnosti, k morálním kvalitám
- vést ke schopnosti objektivně hodnotit své jednání a přijímat důsledky svého chování
- vést ke schopnosti hodnotit chování druhých
5.4 Ovládání negativních citových reakcí
- vést k umění vypořádávat se se stresem
- vést ke schopnosti vyrovnat se s nedostatky a neúspěchy
5.5 Poznávání sebe samého a uplatnění ve skupině
- vést k posilování pozitivního myšlení
- vést ke zvyšování sebevědomí
- vést k víře ve své schopnosti a dovednosti
5.6 Formování životních postojů
- vést k úctě, toleranci, porozumění
- vést ke schopnosti pomáhat druhým
- vést k vytváření vlastního sebevědomí
- vést k posílení schopnosti nepodléhat negativním vlivům
- vést k odmítání sociálně patologických jevů:
- drogy, alkohol, kouření
- delikvence
- virtuální drogy
- šikanování, násilí
- vandalismus
- rasismu
5.7 Nacházení nových vazeb mezi získanými poznatky z vyučování
- vzájemné doplňování školního vyučování a výchovně-vzdělávací práce školní družiny pomocí specifických, od školního vyučování odlišných prostředků
5.7.1 Vzdělávací oblasti
- Jazyk a jazyková komunikace: četba (společná, individuální), literární žánry, dětské knihy a časopisy, rozvoj slovní zásoby, mezilidská komunikace, kultivovaný projev, křížovky, rébusy, slovní hříčky, stolní hry apod.
- Matematika a její aplikace: rozvoj logického myšlení, hlavolamy, hry apod.
- Informační a komunikační technologie:vyhledávání v dětských encyklopediích, práce s počítačem, internetem apod.
- Člověk a jeho svět:Místo, kde žijeme (vztah ke škole, obci, státu, vycházky, výlety do okolí, poznatky z cest, bezpečná orientace v okolí, dopravní výchova), Lidé kolem nás (vztahy v rodině, ve škole, vztahy mezi dětmi, chování lidí, pravidla slušného chování, základní lidská práva a práva dítěte, práva a povinnosti, tolerance, pomoc, úcta), Lidé a čas (regionální báje a pověsti, tradice, zvyky, obyčeje, návštěvy kulturních institucí, orientace v čase, události v rodině, škole, obci), Rozmanitost přírody (živá a neživá příroda, ochrana přírody, likvidace odpadů, poznávání okolní přírody, proměny přírody během ročních období, vliv člověka na přírodu), Člověk a jeho zdraví (denní režim, hygiena, zdravá strava, pitný režim, zdraví a nemoc, první pomoc).
- Umění a kultura: kultura v obci, kulturní akce školy, obce, výstavy výtvarných prací, dětské písně, popěvky, tanečky, lidové písně, hudební soutěže apod.
- Člověk a zdraví:tělesné a duševní zdraví, pohybová aktivita, činnosti v tělocvičně, na hřišti, v přírodě, sezónní sporty, hry, sportovní soutěže, relaxace apod.
- Člověk a svět práce: tradiční i netradiční materiály, papír, textil, přírodniny, elementární dovednosti, stavebnice, tvořivost, pěstitelství apod.